A Magyar Néphadsereg intervenciójának kutatásáról, személyes perspektívában.

Zala '68

Zala '68

Egy újrakezdés... 2022 nyár - december

2023. május 30. - Csík Ádám

Kedves Mindenki ! 

Ahogy az elmúlt hónapokban hírt adtam magamról, tudhatjátok, hogy újra aktívabb lettem a tudományos kutatásaim 1968-as intervenciót érintő részében is. A kutatását már 2022 nyarán elkezdtem, amely témájának az 1968-as intervencióval összefüggő, magyar katonai felderítési tevékenységét adtam. Véleményem szerint ez egy nagyon fontos, és eddig keveset tárgyalt szegmense a konfliktusnak. 
Főleg ha belegondolunk, hogy a katonai felderítésnek milyen lehetőségei voltak az akkori korszakban, és milyen technikai eszközökkel rendelkezett.
Tehát kutatási hipotézisem szerint, ha nem is látta el jelentős mennyiségű felderítési adattal a magyar hadműveleti tervezőket, de jól dokumentálta az MNVK 2. az időszak eseményeit. Továbbá kíváncsi voltam, mennyire támaszkodik önálló, tevőleges eszközökre, és mennyire támaszkodik a technikai eszközök nyújtotta passzív módszerekre. Ezzel kapcsolatosan azt is feltételeztem, hogy jelentéseit felhasználták a magyar politikai elit tájékoztatására.

A levéltári kutatások során már láttam, hogy jelentős mennyiségű iratanyag áll rendelkezésemre. Ennek a feldolgozását kezdtem meg ebben az időszakban. Átnéztem, és csoportosítottam mindazokat a felvételeimet, amelyeken az MNVK 2. tevékenységével lehetnek kapcsolatosak. 
Számomra már ekkor feltűnt, hogy az értékeléseket és elemzéseket jóval kisebb hányadban tartalmaznak az anyagok. Sokkal inkább dominálnak a napi jelentések, esemény és adatrögzítések, rádióhírek összefoglalói. 

Az iratanyag feldolgozási fázisában, maga az iratanyag, először tévesen arra a következtetésre sodort, hogy nem kimutatható a humán hírszerzés szerepe az adatgyűjtés során. Eközben más meglepetések is értek. Annak ellenére, hogy előzetes kutatásaim alapján az 5. önálló rádiófelderítő ezred tevékenységét meghatározónak láttam. Ehhez képest az kevésbé hangsúlyosan jelent meg az összefoglaló jelentésekben. A szakirodalom, e kérdéskörben sem tudott sajnos a segítségemre lenni. 

Ezek mentén készültem a "Móra konferenciára". De ez már egy másik bejegyzés témája lesz.

Üdvözlettel: Cs. Á. L.

 

A kulturális és innovációs minisztérium ÚNKP-22-3-I-KRE-5 kódszámú Új Nemzeti Kiválóság Programjának Nemzeti Kutatási és fejlesztés Alapjából finanszírozott szakmai támogatásával készült
 unkp_logo-01-3_2.pngcc3073d045491b59f13fca091b32ff77.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://pragaitavasz1968zala.blog.hu/api/trackback/id/tr4018135796

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása